Sunday, 22 September 2013

Tiada Yang Lain...


Setiap perkara yang berlaku pasti meninggalkan seribu memori kepada kita... kadang kala perkara itu sekecil kuman tetapi boleh mendatangkan kesan yang mendalam pada hati... Satu perkenalan yang amat bermakna dan mampu untuk memberi memori indah seumur hidup.. Aku percaya yang perkenalan itu sudah ditentukan.. Aku berjumpa dengan dia.. dan secara tidak sengaja aku jatu hati padanya.. Semua itu telah ditulis dan merupakan takdir pertemuan yang Allah telah rancang.. 

Sesungguhnya masa mencemburui aku....

Tik tok... tik tok... Masa itu berjalan dan terus berjalan.. entah kenapa.. semakin hari itu.. membuatkan aku merasakan mengapa masa seakan bergerak laju..?? Semakin lama semakin menghampiri saat masing-masing membawa haluan sendiri.. aku takut.. aku gementar menghadapi saat itu.. Adakah peluang untuk aku bersama lagi..?? Tapi Allah mengajar kita supaya bertawakal dan bersabar.. Kerana dia sentiasa ada untuk mendengar setiap yang hambanya mohon.. Kepada Allah kita bersujud... dan kepadanya kita meminta pertolongan.. walaupun kita tak dekat.. tapi hati aku tetap sentiasa untuk kau.. Itu janji dan aku pegang janji tu... Kalau ditakdirkan ada jodoh.. Kau dan aku bersama jugak.. tak kira apa pon dugaan yang datang.. Sebab Allah itu maha merancang semua perkara...


Blue-G salah satu gitar yang aku petik dan mainkan lagu untuknya...

Percaya atau tidak.. aku tidak sangka yang aku mampu menghasilkan satu lagu.. Lagu dimana terhasil ketika aku merindukan dirinya... aku sendiri tidak menyangka yang aku mampu menghasilkan sebuah lagu.. wauu... dan aku teringat satu lagu yang aku rasakan kelainan pada liriknya yang membuatkan aku terasa kesedihan hati aku kerana dia.. dan lagu itu telah dia nyanyikan untuk aku dimalam itu semasa kami duduk bersama meluangkan masa.. Dan ketika itu tanpa sedasr mata aku berkaca.. bukan berkaca mata tapi hampir aku menitiskan air mata... Memang sebelum ini aku mengaku yang banyak kali jugaklah airmata ni jatuh sebab kau.. tapi bila depan-depan tu kena lah kaber sikit.. hahaha.. dan ini lah lagu yang telah dinyanyikan kepada aku pada malam itu saat kami meluangkan masa bersama selepas makan.. memang saja je time tu dia nak try aku.. nak tengok aku sedih ke tak.. KAU GILER TAK SEDIH... nah ni lagu nya...

Nyanyian Rindu Buat Kekasih

Tiada yang lain yang ku cinta
Hanyalah padamu
Tiada yang lain yang ku rindu
Hanyalah dirimu
Engkaulah permata yang bersinar
dikala ku kesepian

Tiada yang lain yang ku mahu
Hanyalah kasihmu
Tiada yang lain yang ku puja
Hanyalah dirimu

Tak mungkin aku berpaling
Berpaling mencari yang lain
Tak mungkin aku biarkan kau merana

Aku cinta kepadamu
Setulus hati
Janganlah kau ragu kasih
Ragu padaku

Sejujur niatku niat bersama
Selama-lamanya
Janganlah kau pergi kasih
Pergi dariku

Ku nyanyikan lagu rindu
Buatmu kekasih
Kubaca puisi syahdu
Puisi kita

Ku ingin kau disampingku
Untuk sama-sama
Melayarkan bahtera cinta
yang dibina

Ohh kekasih... Dengarkan lahh..
Bila aku tersiksa
Kaulah penawarnya
Bila engkau terluka
Akulah penyembuhnya
Kita sama-sama sudah jatuh hati
Jatuh Cinta....

Entah mengapa aku rasakan yang lagu ini sungguh istimewa buat aku dan dia.. selama aku kenal dirinya..tidak pernah aku merasakan perasaan seperti sekarang dimana semakin hampirnya waktu membawa haluan masing-masing.. Apa pun yang terjadi aku akan sentiasa meminta.. Allah maha memberi.. Dan aku percaya dan berserah kepadaNya.. Mudah-mudahan apa yang hati aku pilih itulah yang terbaik.. Tiada yang sempurna dan aku menerima segala kekurangan kau.. kerana hati aku telah nyata memilih kau... Wah jiwang pulak ayat aku ni.. tapi memang betul lah kita hanya manusia biasa.. hati kita.. kita saja yang rasa... dan inilah apa yang aku rasa.. Mudah-mudahan.. Aminn...

Dan aku rasa sampai disini dululah celoteh aku ni.. dan memang ape yang aku tulis ni untuk kau.. khusyuk aku tulis sampai berpintal-pintal jari... tapi aku dah tau mesti kau cakap aku GELABAH AYAM / ITIK / BIAWAK (kau pilih lah sendiri)

Sampai disini sajalah aku rasa untuk kali ini... Lain kali kalau ilham itu datang aku tulis lagi.. Peace No War... ^_^

Wednesday, 18 September 2013

Hanya Sebuah Pandangan...


Assalamualaikum..
Hari ini baru ada kelapangan untuk aku update blog ni.. selalu sibuk dengan kerja yang berlambak.. tak sempat aku nak menulis dan menceritakan apa yang aku rasa.. Baiklah aku rasa aku memulakan topik dengan gambar yang di atas ini.. Kadang kala.. satu perhubungan itu kita tidak menyangka yang ianya akan berubah kepada satu rasa yang tak diduga.. Permulaannya hanya lah biasa.. tetapi kita ini manusia biasa.. tidak tahu apa yang bakal jadi pada masa akan datang.. Mengenali dia membuatkan aku tersedar akan satu perkara.. Yang sebelum ini banyak kali aku terleka dan sering melakukan kesilapan.. 

Tetapi betul lah kata orang, kesilapan itu mematangkan kita.. Rasa cinta itu tidak dapat disangkal.. terjatuh, tergolek, tersungkur.. tetapi kita perlu sedar.. Mahukan sesuatu yang terbaik kita perlu tawakkal dan berserah.. dengan doa kita meminta dan berserah moga Allah menyediakan yang terbaik untuk kita.. Seandainya telah tertulis di atas sana bahawa dia adalah jodoh kita.. maka sejauh mana kita pergi.. mahupun terpisah kutub utara dan selatan.. kalau sudah ditakdirkan bersama.. jawapnya akan bersama juga... 

Dia telah mengajar aku pelbagai erti dan memberikan kenangan kepada aku yang selamanya terpahat dalam ingatan aku.. dan aku dapat rasakan dengan keadaan sekarang aku lebih selesa berbanding dulu.. mungkin aku buta sebelum ini.. tapi semua yang terjadi.. aku percaya ada hikmah yang tersembunyi disebalik semua ini.. Seperti ayat pada gambar diatas.. Menyintai seseorang tidak semestinya perlu menjadi pasangan kekasih.. kadang-kadang kita hanya perlu menjadi sahabat.. Percaya tak yang bersahabat itu lebih jujur daripada bercinta.. tiada yang berpura-pura dan dengan bersahabat kita menjadi siapa diri kita...

Terngiang-ngiang ayat yang dikatakan masa itu.. "Biarlah masa yang menentukan segalanya.." Ya aku setuju.. dan perjalanan itu masih jauh.. untuk mengejar cita dan cinta.. dan sekiranya semua itu telah termaktub sejak azali yang dia adalah jodoh aku.. maka suatu hari nanti bersatu juga.. Aminnn.. 

Dan satu lagu yang dia telah tujukan kepada aku dan menjawab pertanyaan yang aku berikan kepada dia telah membuatkan aku tersenyum mendengarnya.. dan satu perkara lagi yang aku sedar.. bukan aku je yang boleh tuju lagu.. dia pon boleh jugak.. hahaha.. :D


SAHABAT by Najwa Latiff 

Kau ada dikala ku suka
Dikala ku duka
Setiap tangis dan juga ketawa

Kau ada dikala ku perlu
Setia menemaniku
Pegang erat tanganku bila ku jatuh

Kaulah yang selalu
Selalu menemani ku
Mendengar kisah pahit manis hidupku

Kaulah yang disitu
Setia menungguku
Kaulah yang satu menjadi
SAHABAT KU...

Kau ada dikala ku jatuh
Disetiap bangunku
Terus menemani ku tanpa rasa jemu

Kau ada di setiap tawa
Dikala bahagia
Kau menjadi sahabatku selamanya....

Terdiam dan tersentap sekejap bila dengar jawapan tu.. biarlah kenangan itu terus bersemadi disini.. aku menulis dan berfikir selalu.. apakah yang akan terjadi akan datang.. dan aku percaya yang Allah adalah perancang terbaik dan apa yang terjadi adalah yang terbaik untuk kita.. Dan jangan lupa.. Setiap manusia boleh merubah nasib mereka dengan usaha.. Yang miskin tidak mustahil boleh kaya.. Rezeki masing-masing.. Dan seperti yang telah kita tahu.. Hanya kepada Allah kita bersujud dan kepada dialah kita meminta.. Peace No War.. :-)





Wednesday, 4 September 2013

Hanya Padamu...

Lagu: Hanya Padamu
Penyanyi/Artis: Qiara
Hanya padamu
Kuserahkan segalanya
Kau bertakhta di nurani
Anggun cintamu abadi
Hanya padamu
Pertama dan yang terakhir
Pohon cinta ku merendang
Disirami kasih suci
Jiwa ku dipalu
Gemersik tak terkira
Hampir ku terlena
Dalam belaianmu
Cinta mu selembut sutera menjadi saksi kasih ku
Tiada dua hanyalah satu kau yang ku cintai
Sekelumit cinta sekurun kerinduan
Ku rempuhi ranjau duka
Membara sehangat api
Terhapus sepi di hatiku
Seulas bibir mu kelu tidak berkata
Namun ada sesuatu
Nurbisa dari mata mu
Terpancar cinta yang sejati
Awan yang berarak
Saujana membiru
Cerahlah wajah mu
Di rimba sendu ku
Menjadi hamparan cinta suci

Sebenarnya lagu ini pada mulanya bagi aku tiada apa.. tapi lam kelamaan aku terfikir.. Setiap lirik yang tersusun dalam lagu ini sebenarnya memberi seribu makna yang indah.. mungkin setiap kali aku nyanyikan lagu ini.. aku kurang penghayatan.. tapi setiap kali aku nyanyi lagu ini teringatkan aku pada dia.. dan apa yang aku rasa selama ni aku pendamkan.. Allah ada dan mendengar setiap yang aku rasa.. dan kata-kata itu merupakan doa.. mudah-mudahan suatu hari terbukalah hatinya.. Doa, Kesabaran disertakan dengan Tawakkal.. Insha Allah kerana Allah maha Pemurah lagi maha Mengasihani.. Jelas terungkap dalam satu ayat pendek yang selalu kita sebut.. Bismillahirahmanirahim.. :)

Sunday, 1 September 2013

Bermulanya Sebuah Kisah (Episod 2)

Sambungan dari episode lepas....

Saat klimax aku ketika di pengakhiran alam sekolah menengah, ketika itu aku sudah pandai untuk bergaya dan mengikuti fesyen-fesyen terkini pada zaman itu, ketika itu aku ingat lagi, zaman tengah hot budak-budak ikut style macam dalam cerita aksi Jepun "Crows Zero". Masa itu masing-masing nak ikut style watak-watak utama dalam cerita itu. Tapi aku tetap dengan cara aku, berbekalkan hair gel jenama Brylcream, aku lebih selesa dengan style rambut pacak yang kalau cicak jatuh pon boleh mati. Ceritanya bermula disini, masa aku di tahun akhir dulu, aku ni seorang yang kerap pergi ke pusat sumber sekolah untuk lepak-lepak masa rehat. Tapi tujuan aku bukannya untuk baca buku pon, saja nak cuci mata tengok adik-adik yang baru masuk sekolah menengah, tapi permulaannya aku terpikat pada seorang gadis ini, lama dah aku usha dia setiap kali kat pusat sumber itu.

"Hye awak.. Nama siapa..?? Rajin nya baca buku time-time rehat ni.." kini aku punya keyakinan dalam diri untuk memulakan perbualan dengan dia. "Emm.. Nama saya Iela.. saja je buat revision rehat-rehat ni.." Aku tersenyum sendiri, nampak gaya respond yang diberi baik. Next step will begin.....

Sebulan kemudian, kami semakin rapat dan saling berkirim salam (yang ni aku nak tergelak kalau ingat-ingat balik), tup tup je aku dapat surat (wahhh dulu main surat lagi tau.. old school gitu), dia ajak aku kapel dan aku dengan rela hatinya pun terimalah hajat yang dia minta itu. Tapi sayang nya, aku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari, setelah 3 bulan semuanya berubah, aku rasa macam kena sumpah pon ada, kami pun buat hal masing-masing dan terdendanglah lagu "Meraung" nyanyian New Boys sebagai background muzik untuk kepatahan hati aku itu. Tapi betullah bak kata pepatah, 'Yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti' Walaupun berganti namun aku tetap rasakan yang aku bagai disumpah untuk tidak dapat memiliki apa yang aku mahu jika yang aku mahu itu adalah wanita, mungkin itu bukan yang terbaik buat aku dan mungkin juga itu terlalu awal untuk aku. Jarang sekali Cinta Monyet menjadi dan berakhir dengan hubungan yang sah, kalau betul itu jodoh mungkinlah.

Tapi aku masih tidak berputus asa, kini aku melangkah keluar dari alam persekolahan yang dulunya aku rasa amat membebankan, setiap hari Isnin adalah hari yang paling tidak aku gemar kerana kena berdiri lama di tengah dataran perhimpunan. Kini aku melangkah ke alam pekerjaan sementara aku menunggu keputusan SPM yang bakal menentukan ke mana arah aku dimasa akan datang. 

Sebenarnya cerita aku ini belum lagi di kemuncaknya, sikit je lagi, kisah di zaman pekerjaan itu tidak la seberapa menarik untuk aku kongsikan, tapi mungkin akan aku coretkan sedikit dalam episod yang akan datang, buat masa ini aku rasa cukup lah sampai disini saja aku meleweh, aku rasa macam hambar je cerita kali ini, mungkin idea itu masih belum cair lagi untuk aku perah dan keluarkan semua idea-idea tu, tak pe mungkin akan datang aku akan kembali dengan idea yang lebih segar, kalau umur panjang aku akan sambung sedikit sebanyak cerita tentang aku... Peace No War... Enjoy your life as a teenagers..

To Be Continue... (ehhhh.. bahasa omputeh pulok) ^_^ v